ACTIVITATS EXPERIENCIALS
Innovació i Desenvolupament
IBER. Arqueologia, Patrimoni i Turisme SL. aposta per la creació i desenvolupament de productes culturals que ajudin a millorar la comprensió dels visitants a qualsevol equipament patrimonial.
Divendres, dissabte i diumenge
10.00 a 19.00 h.
Dilluns de 10.00 a 17.30 h.
el 25 i 26 de desembre i l’1 i 6 de gener.
La taquilla i l’entrada es tanquen 30 minuts abans del límit horari.
HORARIS
Dimarts a diumenge (inclosos festius)
10.00 a 17.30 h.
Última projecció de l’audiovisual
“El món del Cister” a les 16.30 h.
10.00 a 19.00 h.
Última projecció de l’audiovisual
“El món del Cister” a les 18.00 h.
Activitats i productes experiencials desenvolupats per l'empresa IBER. Arqueologia, Patrimoni i Turisme

LA IBERIKA
CERVESA D'INSPIRACIÓ HISTÒRICA
- Màx. 30 pax./grup
- Duració
- 90 min aprox.
- Idiomes
- Català · Castellà · Altres idiomes
- Màx. 30 pax./grup
- Duració
- 90 min aprox.
- Idiomes
- Català · Castellà · Altres idiomes
La IBERIKA és una cervesa elaborada a partir de les interpretacions d’analítiques de residus de fons d’envasos preromans del nord-est de la península Ibèrica. En alguns casos s’ha pogut constatar la presència de l’Artemisia absinthium o donzell, una planta herbàcia o arbustiva, que va ser utilitzada pel seu poder antioxidant com a paral·lel als llúpols actuals, inexistents abans de l’edat mitjana.
La detecció d’aquest tipus de residus (sediments de cervesa) es caracteritzen per la presència d’oxalat de calci, un tipus de sal càlcica soluble, la detecció de llevats, grànuls de midó, fibres, diatomees o lactobacteris, entre d’altres. En conjunt, en aquestes analítiques, sempre apareixen maltes d’ordi i blat al costat de diverses plantes. En aquest punt, cal recordar que els llúpols arriben a la cervesa a partir de l’edat mitjana, per tant, abans s’havia d’usar un altre tipus de plantes amb efectes bactericides similars. Port la nostra part, la utilització de l’Artemisia absinthium, també coneguda com la donzell, artemísia amarga o herba santa, és el reflex d’una de les possibles plantes herbàcies de tipus medicinal que podien haver-se utilitzat per a l’elaboració de cervesa, entre d’altres com els brucs (Ericaceae) o el marrubí (Marrubium vulgare). Així doncs, triem la fórmula d’ordi i blat amb una única planta, el donzell. El resultat és una cervesa d’ordi i blat (d’aquí el color taronja), amb un baix grau alcohòlic (4,8º) i un gust amarg que recorda la quinina. Aquest gust tònic és degut a l’absentina. Tot i ser fluixa en etanol, el principal actiu de la planta la converteix en una cervesa forta. També és lleugerament àcida.
PREUS
- Unitat 6 €
- Pack de 4 u. 20 €
- Caixa de 12 u. 60 €
FEM UN TAST?
- Màx. 30 pax
- 30'-60'
- Català · Castellà
- tast 150 € + IVA
- Visita i tast 220€ + IVA
El conjunt d’anàlisi, estudi, elaboració, difusió i comercialització d’aquesta cervesa s’aconsegueix mitjançant la implicació de diversos agents en l’àmbit públic i privat. La idea i l’estudi científic neix del Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESÈPIA) de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona que trasllada la idea al Clúster Craftbeer, el clúster català de la cervesa artesana (Lliçà d’Amunt). Després d’una gran varietat de proves s’aconsegueix elaborar un producte atípic per la seva composició, però totalment actualitzat al consum. D’aquesta manera, mitjançant l’empresa IBER. Arqueologia, Patrimoni i Turisme, spin-off del grup de recerca anteriorment esmentat, s’arriba a la socialització i comercialització del producte, utilitzat com a complement en guies arqueològiques de diferents jaciments del nord-est peninsular.
En conclusió, es tracta d’una cervesa elaborada de manera artesanal inspirant-se en dades extretes de la investigació històrica i arqueològica, per crear un producte natural i actual que apropa, a través dels sentits, el turisme cultural al primer mil·lenni aC.

Diber
una app immersiva i educativa
La interactivitat fomenta el coneixement i l’aprenentatge a través de la mateixa experimentació. Diber és una eina interactiva entorn del passat iber de Catalunya en la que el públic pot interactuar amb els elements de la casa i les activitats quotidianes de les cultures ibers. Una eina que ens permet atreure a nous públics, motivar la seva participació en el joc i millorar la seva connexió amb aquest àmbit de la història i la cultura catalanes.
Aquest projecte deriva de la nostra recerca i experiència al voltant de la protohistòria, que es desenvolupa a partir del segle VI al qual avui és Catalunya. El coneixement que tenim d’aquesta civilització no ha deixat de créixer en els últims anys gràcies als més de 80 jaciments Ibers que tenim a Catalunya, però en contraposició, no comptem amb eines innovadores que ens permetin donar a conèixer a la ciutadania el resultat de les recerques i fer valdre el passat Iber de Catalunya.
Per aquest motiu posem en marxa el desenvolupament d’un innovador joc per a mòbil i tauleta amb Realitat Augmentada que permetrà als ciutadans conèixer les claus de la cultura Ibera a Catalunya de manera interactiva, immersiva i motivadora.
FEM UNA PROVA ?
Concerta amb nosaltres una visita guiada a qualsevol dels jaciments arqueològics que gestionem i sol·licita-ho!
Visita’ns a
- Màx. 30 pax
- 30'
- Català · Castellà · Altres
- Gratuïta
La mecànica del joc serà la següent: els usuaris hauran de descarregar el joc al seu mòbil o tauleta i podran accedir a un menú inicial per conèixer les claus de la cultura ibera (com vivien aquests pobladors, un mapa de jaciments ibers a Catalunya, etc.). A partir d’aquí el repte dels jugadors serà construir una casa ibera tal com ho feien els ibers, seguint les instruccions i pistes del joc. Així, els usuaris podran interactuar amb els elements i objectes que els ibers utilitzaven per construir els habitatges i desenvolupar les seves activitats, aplicant a l’àmbit cultural els avantatges que ens ofereixen les eines tecnològiques interactives i ludificades. Una vegada construït l’habitatge el jugador començarà la seva experiència immersiva, ja que en fer tracking a terra podrà veure la recreació completa de la casa ibera a grandària reial en Realitat Augmentada i passejar pel seu interior per viure una singular experiència al passat iber de Catalunya. Com a premi final, el jugador podrà fer-se un selfie amb la casa construïda per compartir-lo a xarxes.