Ciutat ibèrica
Castellet de Banyoles · Kum

COM ARRIBAR

HORARIS VISITA

ENTRADA LLIURE

S’han de reservar les activitats

HORARIS

ENTRADA LLIURE

S’han de reservar les activitats

Visites a la ciutat ibèrica Castellet de Banyoles per IBER, empresa concessionària de l'Agència Catalana del patrimoni cultural

Castellet de Banyoles Tivissa

VISITA GUIADA A LA CIUTAT IBÈRICA CASTELLET DE BANYOLES · KUM

HISTÒRIA I PATRIMONI a la ciutat ibèrica del Castellet de Banyoles DE TIVISSA · kUM

Visita guiada a la ciutat ibèrica del Castellet de Banyoles, situada a uns 2 quilòmetres al nord-est del poble de Tivissa, a la comarca de la Ribera d’Ebre. L’enclavament ocupa unes 4,5 hectàrees de superfície. L’entrada del recinte està definida per la base de dues grans torres pentagonals que flanquejaven l’accés a la ciutat, sent un dels pocs exemples d’aquest tipus d’estructura a tot el món ibèric. Constitueix un dels assentaments urbans ibèrics més destacables de la Catalunya meridional. La seva funció principal hauria estat el control del comerç entre la costa i l’interior a través del curs del riu Ebre. Les troballes arqueològiques que s’han fet, d’una importància excepcional, conformen el tresor de Tivissa. El 1912 es va trobar un conjunt d’arracades, polseres, anells i un petit tresor de vint-i-nou monedes i quatre pàteres de plata daurada, onze gots de plata i dos collarets de plata que formen un conjunt de peces votives ibèriques, la millor mostra d’orfebreria ibèrica conservada a Catalunya.

ACTIVITATS CENTRES EDUCATIUS, ESCOLES I INSTITUTS

La ciutat del Riu

La ciutat ibèrica del Castellet de Banyoles és un jaciment singular. L’alumnat es posarà en la pell dels i les arqueòlogues per estudiar diverses restes materials de la cultura ibera. A partir d’aquesta anàlisi sistemàtica, l’alumnat haurà d’intentar donar resposta als grans enigmes que envolten l’antiga ciutat ibèrica de Kum.

Competències bàsiques

  • Àmbit del Coneixement del medi natural, social i cultural.
    • Dimensió món actual.
    • Dimensió coneixement i la interacció amb el món físic.
    • Dimensió tecnologia i vida quotidiana.
  • Àmbit lingüístic.
    • Dimensió comunicativa i lingüística i audiovisual.
  • Àmbit matemàtic.
    • Dimensió raonament i prova.
    • Dimensió connexions.
  • D’aprendre a aprendre.
    • Dimensió autoconeixement, aprenentatge individual i en grup.
    • Dimensió actitud positiva envers l’aprenentatge.
  • D’autonomia i iniciativa personal.
    • Educació en valors socials i cívics.
    • Dimensió personal, interpersonal i social.

Objectius curriculars

  • Conèixer el Jaciment del Castellet de Banyoles a partir d’una metodologia
    inductiva.
  • Identificar les característiques orogràfiques i territorials que comprèn el jaciment.
  • Reconèixer els diferents espais del jaciment, identificant els seus elements i entenent la seva importància. 
  • Conèixer i aplicar la metodologia de recerca arqueològica.
  • Reflexionar sobre problemàtiques actuals a partir de les dades que ens aporta el coneixement del passat.
  • Fomentar el respecte i la valorització del patrimoni cultural.

QUÈ VEURE AL CASTELLET DE BANYOLES?

Un dia de mercat a la ciutat ibèrica

Presentem una activitat molt engrescadora basada en el joc com a eina d’aprenentatge, fomentant la comunicació, la creativitat, la cooperació o el treball en equip, entre d’altres. L’objectiu principal és les relacions i comunicacions que es portaven a cap entre assentaments ibers i cultures orientalitzants. Els visitants podran reviure i conèixer com es desenvolupaven els mercats de la protohistòria i com eren aquestes relacions entre diferents poblats ibers a través de la manufactura d’un producte local, experimentant les diferents relacions culturals que s’estableixen per aconseguir tant les matèries primes necessàries per a la seva producció com els productes forans provinents dels pobles d’orient (fenicis, etruscos i grecs), objectes considerats de luxe per la societat ibèrica: com eren els tints, els perfums, els salaons, el vi, etc. L’activitat està destinada al públic familiar/intergeneracional, a partir dels 6 anys.

Què farem?

  • L’objectiu principal de l’activitat és donar a conèixer el jaciment arqueològic i el seu valor patrimonial
  • Conèixer la cultura ibèrica del territori
  • Participar activament de les diferents dinàmiques de l’activitat
  • Treballar en equip i establir diferents relacions socials i comunicatives
  • Aprendre jugant

Desxifrem la cultura ibèrica: petits fragments

Presentem una activitat intergeneracional basada en el joc com a eina d’aprenentatge, fomentant la comunicació, el raonament, la creativitat i el treball en equip. L’objectiu principal és donar a conèixer la llengua i l’escriptura ibèriques mitjançant la metodologia d’estudi que realitzen els i les historiadores en el món de la recerca. A partir de les dades aportades de l’estudi dels materials arqueològics, els visitants es convertiran en investigadors i investigadores per un dia. Reflexionaran i extrauran conclusions sobre la vida de quatre personatges i la relació que van mantenir en el passat. A través d’un “kit d’historiador” i la descoberta de diferents inscripcions que trobem a diferents peces arqueològiques que s’han pogut conservar en el temps, com la pedra, el metall i la ceràmica, resoldrem les diferents qüestions per tal d’aportar una hipòtesi la més encertada possible. L’objectiu principal d’aquesta activitat és evidenciar el fet que l’arqueologia, ara com ara, és la principal font d’informació per a l’estudi de la cultura ibèrica; ja que es coneix la seva llengua i escriptura, però encara no s’ha traduït del tot. Podem llegir els textos ibèrics i podem saber com sonava la seva llengua, però no podem entendre el significat de les paraules perquè la llengua continua sense estar desxifrada. L’activitat està destinada al públic familiar/intergeneracional, a partir dels 6 anys.

Què farem?

  • L’objectiu principal de l’activitat és donar a conèixer el jaciment arqueològic i el seu valor patrimonial
  • Conèixer la cultura ibèrica del territori
  • Conèixer la llengua i l’escriptura ibèriques
  • Participar activament de les diferents dinàmiques de l’activitat
  • Treballar en equip i establir diferents relacions socials i comunicatives
  • Aprendre jugant

Activitats i visites del Castellet de Banyoles

Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem ho accepteu.    Configurar i més informació
Privacidad